Yritysten ja järjestöjen rooli Pride -maailmassa

Pride on nimenomaan yksilöille tarkoitettu positiivinen juhla, jonka tarkoituksena on edistää sukupuolten ja seksuaalisten suuntautumisten välistä tasa-arvoa yhteiskunnassa, ja levittää tietoisuutta erilaisista seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä. Lisäksi Pride -juhlinta ja tapahtumat antavat oman seksuaalisuutensa tai sukupuoleensa liittyvän identiteetin kanssa kamppaileville loistavan tilaisuuden näyttää, kuka todella on. Ja mikä tärkeintä, olla ylpeä siitä.

Koska Suomessa Priden ja siihen liittyvien tapahtumien, kulkueiden, puheenvuorojen, juhlien ja muiden vastaavien sävy on ollut pääosin positiivinen, on Pride kiinnostanut ilmiönä ja kasvumahdollisuutena myös erilaisia yrityksiä ja järjestöjä sekä organisaatioita. Tässä artikkelissa käsitellään Pridea yritysten, järjestöjen ja erilaisten muiden organisaatioiden näkökulmasta.

Pride antaa mahdollisuuden yritykselle ottaa kantaa ja markkinoida eri lailla

Ensisijaisesti Pride on siis yksilön juhlistamista varten, eivätkä Pride -tapahtumat pääsääntöisesti ole millään tavalla kaupallisia tapahtumia. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteivätkö erilaiset yritykset, yhdistykset ja muut organisaatiot voisi olla mukana Priden juhlimisessa yksilöiden kanssa. Yritysten ja organisaatioiden rooli voi olla hyvinkin merkittävä osa Pride -kokemusta monille kävijöille.

Jotkut yritykset ovat esimerkiksi koristaneet tuotteensa virallisen Pride -kuukauden eli kesäkuun ajaksi sateenkaarilipun väreillä, tukeakseen ja kunnioittaakseen Pride -yhteisöä. Tästä on esimerkkinä Happy Joe -siideri vuonna 2018. Myös Posti on osallistunut Pride -juhlan teemaan teippaamalla postilaatikoita sateenkaaren väreillä. Erityisesti Helsingissä yritykset, joilla on näkyvä kivijalkaliike tai muuten näkyvää toimintaa, ovat ottaneet vuosi vuodelta enemmän osaa Pride -juhlintaan. Esimerkiksi Stockmannilla pääsi ihailemaan kokonaista Pride -osastoa.

Yritys voi tukea aatteellisesti tai rahallisesti Pridea

Monet yritykset ja organisaatiot ovat tukeneet Pride -tapahtumia vuosien varrella. Tuki on voinut olla vain julkilausuttu hyväksyntä Pride -aatteelle, ilmaisten tuotteiden, tilojen tai palveluiden antaminen Pride -tapahtumien käyttöön, tai suora rahallinen apu Pride -järjestelyjä varten. Helsingin Seta arvioi, että Prideen liittyvien yhteistöiden arvo olisi vuonna 2018 ollut jopa 300 000 euroa.

Monet yritykset ovat tukeneet Pridea aatteellisesti esimerkiksi sosiaalisen median kautta. Toiset yritykset ovat tehneet tukevan kannanoton hyvin hienovaraisesti, kun taas toiset yritykset eivät ole jättäneen positiivisessa mielessä arvailujen varaan sitä, tukevatko he Priden ajatusmaailmaa vai eivät. Erityisesti kesäkuussa monien yritysten ja erilaisten organisaatioiden sosiaalisen median kanavia koristaa sateenkaarilippu, joka on muodostunut jo monen vuosikymmenen ajan Priden symboliksi. Sosiaalisessa mediassa yritysten on helppo kommunikoida ihmisten kanssa ja saada levitettyä hyväksynnän, tasa-arvon ja ylpeyden periaatteita.

Vaikka esimerkiksi Helsinki Pride -tapahtuma on pyörinyt melkein täysin vapaaehtoisvoimin, ei se tarkoita sitä, etteikö järjestäminen maksaisi mitään. Helsinki Pride maksaa järjestäjälle monta sataa tuhatta euroa, jolloin yrityksiltä saatavat avustukset ovat äärimmäisen tärkeitä ja edellytys tapahtuman järjestämiselle.

Myös yritykset saavat Priden tukemisesta itselleen takaisin jotain. Esimerkiksi Helsingin Sanomat koristeli eräänä vuonna koko etusivunsa sateenkaaren väreillä, tukien Pride -aatetta ja yhteisöä, jolloin Helsingin Sanomat sekä Sanoma Media saivat positiivista palautetta ihmisiltä. Priden tukeminen avoimesti ja näkyvästi on varmasti erinomainen temppu myös markkinointimielessä, sillä suurin osa suomalaisista on seksuaalisen ja sukupuolisen tasa-arvon kannalla. Näin yritys, joka kannattaa samoja aatteita, vaikuttaa kuluttajien mielestä paremmalta kuin koskaan.

Posts created 13

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top